ABC, voluit American Beverage Corporation, zal het jaar afsluiten met een winst van 10 à 12 miljoen dollar. Eerder mikte Wessanen nog op een winst tussen 17 en 19 miljoen dollar. De bijstelling is volgens Wessanen het gevolg van een operationeel verlies in het vierde kwartaal, exclusief het terugdraaien van waardeverminderingen en andere eenmalige posten.

Het operationele verlies wordt veroorzaakt door meerdere factoren. Zo liep de distributie over te veel schijven, waardoor er een vertraging ontstond tussen het verschepen van producten en het moment dat die te koop waren in winkels. Ook konden potentiële nieuwe klanten nog niet bediend worden vanwege productallocatie. Zij komen volgend jaar aan de beurt.

Rooskleurig

Volgens Wessanen blijven de vooruitzichten voor ABC echter rooskleurig. Naar verwachting zullen de winst en omzet volgend jaar ,,sterk” groeien. Die aanname stoelt op een beoogde verdere groei van de vraag naar de cocktailmixen van ABC’s merk Daily’s. De omzet zal verder stijgen door onder meer innovaties en aanbiedingen.

Wessanen heeft na investeringen in extra productielijnen voldoende capaciteit om aan de verwachte hogere vraag te voldoen. ,,Daarmee wordt voorraadopbouw, zoals we dat dit jaar zagen, vermeden”, aldus het bedrijf.

Wessanen wil ABC verkopen, maar gaf daar dinsdag geen verdere details over. In september werd de verkoop uitgesteld vanwege de sterke prestaties van het bedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl